Doorgaan naar hoofdcontent
Ja, het ging eigenlijk gladjes. Het in en uitvaren van terschelling. De dreigende hoorn van de Friesland was toch echt voor de andere twee schepen (dd5 en eb58). Via het Oosterom naar het eerste wantij. We zijn net te vroeg en liggen met de DD5 en EB58 gezellig te wachten. DD5 probeert het als eerste. Na ankerop wel even wat issues waarbij de schouw vlak langs de AM1 kwam schuiven. Zij over het wantij en doorvaren, wij toch maar even loden om een puntje te pikken. 29 lodingen in 9 minuten: moet een mooi profiel opleveren.

Daarna door naar volgende wantij in het Oosterom. Daar ligt de DD5 samen met de bu37 op ons fe wachten. Wij kunnen er bijna zonder stop langs. Daarna heerlijk gelijk opvaren met de Mosselaak richting Ameland.

Andere keuzes: zij eerst de Piet Scheveplaat, wij de jachthaven. Komen elkaar dus paar uurtjes later weer tegen. Daarna wij de Piet Scheve. Met wat ups and downs de plaat gerond. Hevig peilend en regelmatig overstag.

Maar, ook dat is gelukt. Theoretisch staan we dus nu op 14 punten. Daar hebben we vorig jaar 72 uur over gedaan....

Nu een tij en eetstop nabij de Blauwe Balg. En dan vannacht door naar het westen waar oa Vlieland, Cocksdorp, amsteldiep en Mokbaai nog op ons wachten. Verwachting is meer wind en nattigheid. Vandaag was een super zeildag. Wel fris!

Op naar de pittige biefstukikkererwtensalade van Ron!

Reacties

Populaire posts van deze blog

De AM1 is in Den Oever aangekomen en het menu voor de komende dagen is gereed. Het ziet er naar uit dat het afzien wordt de komende dagen. Morgen komt de bemanning aan boord en gaan we de schuit verder klaar maken voor de wedstrijd. De weerkaarten, de verwachte verhogingen/verlagingen van het tij en natuurlijk de opties na de start worden veelvuldig gewisseld via apps. En morgen bij de start: dan gaat al die elektronische afleiding uit en gaan we gewoon weer doen! Kom maar op Waddenzee: we gaan weer een paar dagen genieten van alles wat je ons voorschotelt!

De laatste krachten uit het lijf....

Na een rustige nacht in de paardenhoek zijn we vanochtend vlak voor 6en ankerop gegaan. Langs t zachtebed, met eerst nog de illusie dat we dat bedje ook nog konden inpakken. Maar nee, al op t bed merkten we een aantal potentiële hazards voor als we t rondje echt zouden gaan varen. Dus nieuwe opties bedenken om toch nog een paar puntjes te sprokkelen. Ok, het lijkt alsof er wind is en blijft uit het zw-en. We proberen als er wind blijft dan proberen we mokbaai en amsteldiep. Maar al en route en vlakbij Oudeschild kentert stroom rn valt wind weg. Nu dus met alle riemen die we hebben roeien naar de dijk. Beter te vroeg met punten dan te laat en helemaal geen punten!

weer, wind en golfen: what’s next?

Na een heftige strijd met weer, wind en golfen: allemaal uit verkeerde hoek en/of verkeerde intenties vannacht om een uurtje of 3 voor HW Nes de blauwe balg over en en route Vlieland. Daar waar eerst het dubbele rif en fok gereefd overdreven leek (en was) was er zomaar uit het niets opeens heeeeel veel wind en slecht weer. Om wat rustiger water te vinden besloten het Oosterom weer helemaal af te varen tot west Terschelling en van daar via de slenk naar begin fransche gaatje. Daar even gewacht tot we daar kunnen varen zonder de bodem te raken. Nu zo door om de Vlielandse punten te halen. Tot nu toe: gevaren cf eerdere plannen met mooie eerste dag en nacht. De tweede nacht is wat minder vwb het weer. Wel maken de vaareigenschappen van die ouwe schuit weer enorm veel indruk. Volgens weergoeroe Ron gaat het vanavond beter worden met de wind en het weer. Daar houden we ons aan vast.