Doorgaan naar hoofdcontent
Eindelijk: we mogen weg. Vlak na 1900u los in Den Oever en onderweg naar het eerste doel: Harlingen. Misschien nog Breezanddijk proberen maar dat is alleen ren optie als we snel bij Breezanddijk zijn. En dat lukt dus niet. Nog net even op een richeltje vlakbij de AD5. Wachten tot we verder kunnen.   Omstreeks 2030 de vaart er weer in. De EB58 en Trui zijn iets slimmer en komen net langs het heuveltje. Balen, maar dat repareren we nog wel.

De wind wordt minder en langzaam vordert het richting Harlingen. Om 0056u hebben we de eerste punten binnen en vervolgen via de Pollendam richting Terschelling. Ipv dat eiland eerst links te laten liggen vanwege tij en wind toch maar besluit het eiland toch maar aan te doen. En nu liggen we er vlakbij maar komen de veerboten naar buiten. Even opletten dus!.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De AM1 is in Den Oever aangekomen en het menu voor de komende dagen is gereed. Het ziet er naar uit dat het afzien wordt de komende dagen. Morgen komt de bemanning aan boord en gaan we de schuit verder klaar maken voor de wedstrijd. De weerkaarten, de verwachte verhogingen/verlagingen van het tij en natuurlijk de opties na de start worden veelvuldig gewisseld via apps. En morgen bij de start: dan gaat al die elektronische afleiding uit en gaan we gewoon weer doen! Kom maar op Waddenzee: we gaan weer een paar dagen genieten van alles wat je ons voorschotelt!

weer, wind en golfen: what’s next?

Na een heftige strijd met weer, wind en golfen: allemaal uit verkeerde hoek en/of verkeerde intenties vannacht om een uurtje of 3 voor HW Nes de blauwe balg over en en route Vlieland. Daar waar eerst het dubbele rif en fok gereefd overdreven leek (en was) was er zomaar uit het niets opeens heeeeel veel wind en slecht weer. Om wat rustiger water te vinden besloten het Oosterom weer helemaal af te varen tot west Terschelling en van daar via de slenk naar begin fransche gaatje. Daar even gewacht tot we daar kunnen varen zonder de bodem te raken. Nu zo door om de Vlielandse punten te halen. Tot nu toe: gevaren cf eerdere plannen met mooie eerste dag en nacht. De tweede nacht is wat minder vwb het weer. Wel maken de vaareigenschappen van die ouwe schuit weer enorm veel indruk. Volgens weergoeroe Ron gaat het vanavond beter worden met de wind en het weer. Daar houden we ons aan vast.

De laatste krachten uit het lijf....

Na een rustige nacht in de paardenhoek zijn we vanochtend vlak voor 6en ankerop gegaan. Langs t zachtebed, met eerst nog de illusie dat we dat bedje ook nog konden inpakken. Maar nee, al op t bed merkten we een aantal potentiële hazards voor als we t rondje echt zouden gaan varen. Dus nieuwe opties bedenken om toch nog een paar puntjes te sprokkelen. Ok, het lijkt alsof er wind is en blijft uit het zw-en. We proberen als er wind blijft dan proberen we mokbaai en amsteldiep. Maar al en route en vlakbij Oudeschild kentert stroom rn valt wind weg. Nu dus met alle riemen die we hebben roeien naar de dijk. Beter te vroeg met punten dan te laat en helemaal geen punten!